Niekoľko praktických aspektov ku uplatneniu jógy v živote manažéra

Ing. Ľubor Žák,

Nadácia JÓGA-ROSA, Michalovce,

joga.rosa@ba.telecom.sk

 

 

            Čo dokáže cvičenie jógových ásan a osvojenie si jógového prístupu ku životu ? Možnosti a výhody, ktoré cvičenec jógy získava sa dosť dobre nedajú pozemským merítkom zmerať, ani ohraničiť. Krásne o tom hovorí Ramakrišnov príbeh o zlodejovi, ktorý si vypočul pri lúpežnom vlámaní do kráľovského paláca rozhodnutie, že kráľ ide požiadať sádhuov (mudrcov jógy) pri rieke, aby sa niektorý oženil s jeho dcérou. Zlodej sa prezliekol do oranžového rúcha a posadil sa medzi meditujúcich. Všetci mudrci kráľovu ponuku striktne odmietli, len falošný mudrc mlčal a tak nechal v kráľovi klíčiť nádej. V zlodejovi sa objavila myšlienka – „Ešte som len zmenil oblečenie, a sám kráľ mi dáva svoju dcéru. Aké úžasné veci môžem očakávať v ďalšom.“ A stal sa z neho mudrc jeden z najväčších svojej doby.

            To dokáže jóga. Vie urobiť z invalidu zdravého / fungujúceho, z chudobného bohatého, zo zakríknutého odvážneho, z úzkoprsého rozhľadeného, egoistu vie zmeniť na rozšafného humanistu... Aby rôzne zveľaďujúce aspekty mohli nastať, musí sa pracovať dlhodobo a systematicky, húževnato a radostne pretavovať svoju osobnosť podľa určitých pravidiel a zákonitostí. Dôležité aspekty, ktoré by mal cvičenec uplatniť v prvom roku cvičenia sú tieto : uvedomenie si podstaty človeka a jeho miesta v stvorení ako ducha obývajúceho telo, osvojenie si pravidiel výživy a životosprávy, osvojenie si pravidiel psychohygieny (rozšírená jama – nijama, alebo zákazy a doporučenia), ale najdôležitejšie je uvedomiť si že je to živý interaktívny proces, v ktorom človek musí neustále vyhodnocovať a reagovať na základe psychicko-osobnostného postupu a snovej symboliky.

            Jedným zo základných dôsledkov úspechu cvičenca (predpokladá sa samozrejmá usilovnosť, pravidelnosť a vytrvalosť pri cvičeniach) je efekt karmických dispozícií, alebo skôr karmických indispozícií. Tzv. materské znamienka  na tele ukazujú na narušený tok energií, ktoré sú častokrát spôsobení karmickými blokmi – priemetom nezvládnutia určitých psycho-sociálnych kvalít v živote jedinca. Môžeme pravdaže pri cvičení predovšetkým hathajógových cvičení a základov pranajámy hovoriť o zdravotnej jóge a bagatelizovať ďalšie jemné energetické obaly duše / átmana, ale skutkovosť neoklameme, pretože cvičenia pomaly ale iste začínajú dynamicky uvoľňovať nádis – energetické dráhy, a začínajú sa pomaly rozpúšťať vásany – zlozvyky individuálnej či rodovej karmy.

            Preto dochádza po niekoľkých týždňoch, či mesiacoch ku tzv. „liečivej kríze“, ktorá kvantovo uvoľní väčšie či menšie množstvo zdravotných problémov, a cvičenec jógy sa cíti horšie, ako kedykoľvek predtým. Keď sa nenechá cvičenec odradiť, imunitný systém  sa po určitej dobe znormalizuje a môže nastúpiť rôzne dlhá perióda ukončenia zdravotných či psychických problémov.

            Vyššie uvedený mechanizmus však nemusí byť taký priamočiary a jednoduchý, pretože naša bežná neznalosť čítania symbolov tela, ktoré môžu ukazovať na mimoriadne zložitú karmu, môže spustiť sériu chorôb a disharmonických osobných i sociálnych problémov, takže to môže cvičenca vystrašiť a odradiť. Lenivosť a „náhoda“, ako  prirodzený ochranca zvieracej časti človeka, našťastie funguje a chráni tak záujemcu   o jógu, ako i učiteľa – trénera. Nič totiž nie je zadarmo a zákon karmy vplýva aj na učiteľov, a robí ho zodpovedným za svojho žiaka, či si to chce, alebo nechce pripustiť. Preto tu bola taká v minulosti taká úzkostlivá selekcia žiakov, aby učiteľ nespustil nejakú negatívnu vibráciu, ktorú on sám ešte nezvládol. To by malo za následok pád ako žiaka, tak aj učiteľa. Ku týmto vzťahom priamo dochádza, a to, že to učiteľ – tréner okamžite necíti a nevidí na svojom zdraví a psychike, svedčí len o jeho osobnej nevedomosti a odsunutej karme. Práve v týchto otázkach praktického výcviku je výnimočne dobré zapracovať do denného tréningu kresťanské prvky tréningu mysle, tak ako sa s nimi môžeme stretnúť napríklad v knihách Jána z Kríža.

            V minulosti dochádzalo ku relatívne prirodzenému výberu žiakov, dnes však, vo svete dôležitosti peňazí sa táto ochrana stráca jednoducho pre nevedomosť všetkých zúčastnených strán. Stále viac ľudí si uvedomuje o obrovskej sile a možnostiach jógy, a žiaľ stále menej sa hovorí o potrebe každý pokrok opierať o etické základy a vytrvalý morálny vzostup.

            Ozvlášť dnes, keď sa stále viac uvoľňuje negatívna karma starých národov (vidno to na obnovení náboženských vojen) je potrebné spájať vzostup vedomostí a informácií s etikou a dobrotivosťou pre spoločnosť, a nie „trhnutím“ dobra pre osobné ciele.   Karma aj na tejto úrovni pôsobí kozmicky múdro. Egoisti vyhlásia cvičenie jógy za extravaganciu, pravidelný zvyk za stratu času, a etické smerovanie za hlúposť, takže jóga sa v našom bývalom východnom bloku používa temer výhradne na plátanie medzier v zdravotnom stave obyvateľstva. V zahraničí sa jóga stala módnou záležitosťou špičkových manažérov, známych filmových a speváckych hviezd, doplnkovým tréningom vynikajúcich športových hráčov a športovcov.

            V nižšom zhrniem niekoľko osobných skúseností, ktoré napomáhajú ku efektívnejšiemu získavaniu ovocia zo snahy v cvičení jógy.

Jednou z hlavných zásad je rytmus a časovosť, ktorú je potrebné budovať minimálne 6 mesiacov, aby sa prekonala karmická zotrvačnosť lenivosti a nevrlosti ku sebe i ku okoliu.. Každodenné, hoc niekoľko minútové cvičenie je cennejšie ako 1 či 2x týždenne po 3 hodiny. Očista organizmu musí prebiehať stravou, nápojmi, dýchacie cviky zozačiatku nahrádzame prechádzkami, alebo miernym kondičným behom, pravidelným štúdiom hodnotnej literatúry napomáhame zjemňovaniu vedomia. Opakujem, že prípravné obdobie trvá minimálne 6 mesiacov, kedy sa každý deň atakmi z okolia (ale aj zvnútra) môže zrútiť krehká stavbu budovania zdravia a preto si vyžaduje zvýšený jemný a sústavný dozor nad vnútornými myšlienkami i vonkajším správaním. A pri tomto dozore sa mi výborne osvedčili kresťanské techniky – bleskovej modlitby, vnútornej pokory, používanie ideálu ako ochrany pred útokmi zvonku i zvnútra, pretože tie sa začínajú práve v tomto období zrýchľovať a zintenzívňovať.

Nepriateľ, s ktorým človek pracuje je pomerne silný – sú to vlastné či rodinné vásany vybudované za desaťročia či stáročia predošlých životov, a bežná psychológia je proti tomu pomerne bezmocná. Môžu sa cvičencovi dať rôzne ukľudňujúce lieky, tieto však potlačujú bdelé vedomie a schopnosť rozlišovania, čiže presne tie kvality, ktoré sa u človeka transformujú. Odklad boja o oslobodenie svojej vnútornej osobnosti je rovnako nezmyselný, ako keby sa na auto zapadnuté do blata nakladal ďalší náklad.

            V tomto období sa doporučuje vegetariánska strava s dotáciou predovšetkým vitamínov B koplex, v prípade pravidelnej mäsitej stravy je však prechod na nemäsitú stravu škodlivý šok, ktorý môže viesť ku väčšej škode ako osohu. Potom je lepšie prejsť na biele mäso – doporučuje sa hydiny (nie kačacina, či husacina), rybie mäso hlavne z morských rýb (nie kapry, úhory, alebo iné ryby bahnitého dna, kde je nebezpečenstvo plesní a húb). V tomto období je doporučované absolútne sa zriecť bravčového mäsa. Tu však platí výnimka pre ťažkých pacientov, ktorí strácajú chuť do života. Tu by malo byť  bravčové mäso (dusené) súčasťou terapie. Bravčové mäso sa po návrate chuti do života vysadí raz navždy a je doporučované nasadiť niektorú z rapídnych očisťovacích kúr, ako je napríklad jablková, či hroznová diéta (3 dni jesť akékoľvek kvantum príslušného ovocia), doporučuje sa ku tomu periodicky žuvať zopár zŕn fenyklu.

            Medzi škodlivé jedlá, ktoré bežne patria do jedálneho lístku vegetariánov patrí šošovica, pór, jahody, broskyne, slivky, ktoré sa nedoporučuje konzumovať v žiadnej forme – varenej, dusenej, vyprážanej, pretože sa nimi silne narušuje kvalita krvi a tým vlastne narušuje celý vnútorný metabolizmus. Podobne negatívne pôsobí na psychiku aj zázvor. Zeleniny, predovšetkým surová šalátová (listová) a mrkva by mali tvoriť 30% každého jedla. Samozrejme nič nemôže platiť pre všetkých rovnako, a strava by mala byť vyvažovaná podľa živlov, ktoré dnes má temer každý človek pomerne rozbité. Zemitú – melancholickú povahu je treba zohriať ovsom, orechmi a olejovými semiačkami, vzdušnú (urozprávanú) povahu ukotvujeme koreňovou zeleninou (mrkva, ostatné korene varíme maximálne 10-12min. – nezvariť na popolovinu bez enzymatickej hodnoty) a pšenicou... Rozbor živlov radixu – základného horoskopu vám urobí každý astrológ začiatočník, z čoho vyplýva aj potreba napomôcť stravou vyvažovaniu tela i psychiky.

            Ku základným vedomostiam dietetiky platí pitie dostatku tekutín. Aj tu je dôležité vedieť, že prvých 6 mesiacov sa vyhýbame pitiu čierneho i zeleného čaju, ktoré narúšajú mentálny kľud tak zúfalo budovaný meditáciou a štúdiom duchovných spisov. Ideálne je piť predovšetkým bylinné čaje, pri štúdiu duchovnej literatúry napomôže trochu nakysličenej minerálky.

            Tým sa dostávame ku veľmi dôležitým aspektom výživy psychickej. Výživa tela je nedostatočná, pretože už vyššie sme si uviedli, že človek je predovšetkým spirituálna bytosť. Veľmi nám môže napomôcť zákon „iný seje, iný žne...“ – žneme to, čo sme zasiali v minulom živote a dnes sejeme to, čo zožneme v budúcom živote. Jednou zo základných faktorov duševnej výživy je dôvera v Stvoriteľa, dôvera v osud, dôvera v dobro, dôvera, že všetko je dobré. Pokiaľ nás život trochu „stlačil“ a mnohí sa dostávajú ku jóge až po zdvihnutom prste tzv. osudu, majú túto dôveru dosť oslabenú. Tu opäť pomôže znalosť dvoch zákonov – „platí sa do posledného haliera“ – pre hlupákov a nepoučiteľných, ktorý si potrebujú vybrať celú lekciu života, druhým zákonom je zákon „Boh je Láska a Milosrdenstvo“ a človek je skúšaný v tomto druhom zákone – tento zákon je pre tých, ktorí chcú počúvať a vidieť (väčšinou počúvajú ľudia keď im tečie do topánok), t.j. v prípade choroby, staroby, nešťastia či utrpenia.

Ako teda živiť našu utlačené a úbohú dušičku ? Živíme je predovšetkým krásnom, radosťou s priateľstva, lásky, pomoci a dobra, živíme je tvorivosťou – každý podľa svojej prirodzenosti – kreslením, maľovaním, modelovaním, tancovaním, turistikou... koľko ľudí, toľko ciest. Na druhej strane duša chradne pozorovaním násilia (televízia, či okolie) a zúčastňovaním sa na agresivite slovom  napríklad ohováraním, lžou, krádežou, ale aj ľahostajnosťou ku podobným javom v okolí. Aj v tejto oblasti „ubližovanie sebe i okoliu“ je toľko druhov, koľko je ľudí na svete. Nastoliť v dnešnom svete vnútorný kľud a harmóniu seba s okolím je naozaj vzácne umenie, pretože každý z nás to musí vedieť uskutočniť v behu všetkých svojich povinností. V závere uvádzam niekoľko fínt, ktoré umožnia, aby človek vydržal s dychom až do víťazného konca. Na ceste sa môže spoľahnúť len na svoju jedinečnú mapu, a tou je SEN a VNEM. V sne môže rozpoznať, kde sa dostal, kam smeruje, čo sa mu darí, alebo nedarí. 

Ešte prv, než začne „lietať v karmických koincidenciach“ je doporučované osvojiť si 7 mohutností VNEMU. Každá mohutnosť sa buduje 4-6 týždňov a potom si priberá novú kvalitu budovania pevnej pyramídy nových duchovných zvykov. Keď začínate budovať nový stupeň, vždy opakujte aj predchádzajúce.

1.      Mohutnosť pamäte – Večer pred spánkom reakapitulujte svoj deň pospiatky, od večera ku ránu, udalosť po udalosti, detaily rozhovorov, oblečenia, ulice, prírody, s komentárom, ale s nezúčastneným postojom.

2.      Mohutnosť jasného rozlišovania – dopredu si stanovte čas, kedy budete 5 minút myslieť na nejaký jednoduchý nezaujímavý predmet (ceruza, pero, myš...) a myslite na ňu plne živo a farbisto. Na konci tento pocit pevnosti a istoty, ktorý si onedlho začnete uvedomovať, preneste do mozgu a miechy.

3.      Mohutnosť činu – dávajte si každodenne rozkaz, že v tú a tú hodinu urobíte konkrétnu vec. Mala by to byť činnosť nová a pravidelná každý deň, pokiaľ možno dlhé obdobie. Potom ku tejto činnosti pripojte druhú, neskôr tretiu činnosť. Pociťovaný vnútorný popud ku činnosti nech prúdi telom od hlavy a cez srdce.

4.      Mohutnosť vyrovnanosti, zušľachtenosti duše – z radostného sa má duša radovať, smutné má dušu bolieť, ale duša musí ovládať prejavy radosti i bolesti, chvály i hany a neutápať sa v citoch. Zvyšuje vnímavosť na všetko radostné a bolestné vo svojom okolí. Plne prežívajte radosť i žiaľ, ale nestrácajte sami seba. Objaví sa vnútorný kľud, ktorý nechajte vyžarovať zo srdca do rúk, do nôh a nakoniec ku hlave.

5.      Mohutnosť pozitivity – Vyhľadávajte vo všetkých skúsenostiach, bytostiach, veciach to, čo je v nich dobré, krásne, výborné ... (Kristov príklad so zdochnutým psom s krásnymi zubami). Je dôležité nekritizovať, nesúdiť, neohovárať, naopak s porozumením a s láskou – empatiou vnímať každého na jeho úrovni. Pocit sa začne prejavovať ako blaženosť – myšlienkami ju budete viesť ku srdcu, od srdca do očí a vyžiarite ju do okolia. Cvičenie je náročné na akúkoľvek drobnú nepozornosť. Všetko búrlivé, znepokojivé a vášnivé ničí túto mohutnosť.

6.      Mohutnosť prítomnosti – Každý nový zážitok, nová skúsenosť sa musí vnímať nepredpojato. Všetko – veci, bytosti, udalosti je dôležité vnímať, že nás oslovujú a líšia sa od minulosti... Vždy musíte byť schopný prijať úplne novú skúsenosť. Pociťovanú jemnú vibráciu z okolia veďte cez oči, uši a pokožku a vnímajte jej teplo.

7.      Mohutnosť vnútornej rovnováhy – postupné, opakované, pravidelné striedanie mohutností 2-6 sa musia stať zvykom a pociťujte ich ako stále zvyšujúcu sa vnútornú rovnováhu. Otvárajte sa radosti z bytia, kľudnému porozumeniu, pracovitosti na pokroku a tvorení. Stále sa otvárajte vďačnosti a dôvere Stvoriteľovi ku žiarivému ránu.

Vyššie uvedené mohutnosti sú odpozorované z kozmickej kroniky akáša, a ich autor Rudolf Steiner ich adresoval v minulom storočí hľadačom duchovnej pravdy, ktorý svoj život chcú naplniť múdrosťou a pokrokom. Poznámky ku výžive tela i duše som čerpal  z múdrosti Hildegardy z Bingenu a v knihách Edgara Cayce.